RSS Feed

Tata Krama Menulis Kisah Pribadi / Kisah Nyata

October 28, 2013 by murtiyarini

kisah inspiratif

Akhir-akhir ini semakin banyak orang yang menuliskan kisah pribadi dalam bentuk kisah inspiratif.  Pada umumnya, perempuan lebih suka menulis tentang kisah pribadi.  Bisa tentang keluarga, anak, suami, pekerjaan kantor dan tentunya melibatkan pihak-pihak lain selain dirinya sendiri.

Sebelum memutuskan menulis tentang kisah pribadi, sebaiknya kita renungkan kembali hal-hal berikut

  1. Ibu paling suka menulis tentang anak. Apalagi si anak sedang lucu-lucunya. Kadang-kadang karena terlalu antusias menulis, menulis dan menulis, kita terlalu detil bercerita dan menyentuh hal-hal yang memalukan/menyedihkan dengan dalih INSPIRATIF untuk orang lain. Bayangkan, jika si anak sudah mengerti (kalau tidak sekarang beberapa tahun kemudian), kira-kira apa reaksinya?
  2. Sementara kalau ibu menceritakan hal yang membanggakan, tetaplah mengontrol tulisan, ingatlah juga reaksi pembaca. Mungkin saja ada yang merasa “ihh, lebay, kayak anaknya sendiri aja yang hebat” nah lho..hehehe…
  3. Senada kasusnya dengan anak, ketika kita menceritakan suami, mertua, ibu, dan keluarga besar, harus benar-benar anda pikirkan reaksi mereka dan dampak sesudahnya ketika melihat kisah mereka beredar di masyarakat. Cerita tentang romantisme dengan suami, ijin dulu sama suami, siapa tahu suami hanya ingin berbagi romantismenya dengan anda.
  4. Untuk memenuhi target jumlah halaman yang cukup banyak, seringkali kita mengisinya dengan hal-hal yang terlalu detil. Ingat, pembaca tidak selalu ingin mengetahui detil riwayat hidup penulis. Jadi, kita menulis seperti bercerita pada orang asing yang baru kenal, ceritakan cukup poin-poin penting yang mengarah pada inti cerita. Lebih menarik jika kita memperdalam pemikiran atau filosofi dari tiap poin itu.
  5. Pikirkan sebelum menyebut merk sebuah produk atau nama sebuah instansi dalam tulisan, terlebih jika bernada negatif. Kita boleh berani menyampaikan kebenaran, tapi apakah sudah siap dengan urusan hukum yang mungkin muncul sesudahnya?
  6. Kisah inspiratif dan menyentuh bukan selalu harus melankolis dan mengharukan. Pembaca ada yang suka kisah sedih, tapi ada juga yang justru tidak tersentuh ketika sebuah tulisan terlalu mengiba, minta belas kasihan. Saya pribadi lebih suka cerita orang-orang yang kuat.

Kaidah-kaidah yang di paparkan bisa menjadi acuan saat kita menuliskan kisah pribadi. Yang terpenting sebenarnya adalah mengantarkan kepada pembaca apa kira-kira hikmah dan pelajaran yang bisa diambil dari kisah itu.  Jaga privacy keluarga, kredibilitas merk/branded, kredibilitas diri sendiri.

Beda cerita jika kita menuliskan surat keluhan tentang sebuah produk melalui surat pembaca di media massa.  Surat pembaca umumnya meminta klarifikasi dari merk atau perusahaan yang disebut.  Walaupun sifatnya mengeluh atau complain, tetap gunakan bahasa yang santun.

Jika anda penulis fiksi, menulis kisah nyata nan inspiratif bisa diubah menjadi tokoh-tokoh fiksi. Cara ini lebih aman karena nama asli disamarkan.  Pembaca benar-benar hanya mengambil hikmahnya.

Namun tampakanya pasar pembaca lebih menyukai kisah nyata, sehingga hal ini mendorong merebaknya penulisan kisah nyata, memoir, profil dan sejenisnya.  Solusinya, penulis dapat menyamarkan hal buruk menjadi sebuah hikmah yang inspiratif.  Apakah hasil tulisan akan kehilangan rasa? Hm, saya pikir ini tergantung kemampuan si penulis dalam menyajikan rasa.

Jadi, nggak boleh nih menulis menceritakan kisah pribadi?

Eh, siapa yang melarang? Saya hanya menyampaikan rambu-rambunya. Tidak ada larangan, karena baik buruknya dampak yang akan dituai, sepenuhnya menjadi resiko penulis.

So, tetap tuliskan kisahmu karena mungkin akan menginspirasi orang-orang disekitarmu.



110 Comments »

  1. Tanti Amelia says:

    saya setuju , mak Arin.

    pada saat ada ide menulis dengan tema yang sekarang sedang hip, Titik Balik, saya memutuskan untuk tidak melakukannya.

    Pertimbangannya : 1. Menyangkut harga diri banyak orang
    2. Rasanya seperti membuka aib sendiri

    thanks mak, sharenya

  2. OctaNH says:

    Setuju ama artikel ini.

    Pas kemaren saya sempet nulis tentang masa muda orangtua saya dan salahnya, saya ngepost dulu di blog baru bilang ama Ibu saya. Pas udah beberapa hari dan Ibu saya udah baca, ada beberapa hal yang akhirnya saya ubah karena beliau kurang setuju kalau yang begitu tuh dibaca orang banyak. Akhirnya saya ubah deh…. 😀

  3. Edi Padmono says:

    Saya juga suka menulis kisah kisah nyata, ya…baru belajar, menyamarkan nama terkadang bisa tetapi lokasi kejadian masih sulit.

  4. susan says:

    setujuu mbak Arin !!, kadang suami gak suka untuk suatu hal di ‘lebay’kan ..kadang mereka malu berbagi kisah romantisnya dibuka..hihi, makanya tetap dibaca dulu suami dan minta persetujuan…baru dipublish…
    thx share nya..

  5. makasih mak..jadi panduan yang penting buat saya yang suka nulis tentang anak dan kisah hidup orang-orang…

  6. rahmah says:

    mencerahkan… menjadi rambubdalam menulis…

  7. Good idea mbak, setuju.. Eh tp aku msh suka blak-blakan nih kalo cerita, maksudnya supaya memberi semangat, bhw inilah apa adanya.. Atau mgkn aku terlalu narsis, xixi.. *jitak kepala sendiri

    [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ‘0 which is not a hashcash value.

  8. Pengingat yang baik mbak, perlu diterapkan juga di sosial media 😉

  9. Muna Sungkar says:

    Setuju bgt.. Makasih masakannya mbak.. Noted :)

  10. nunung says:

    iya mbak…sering kebablasan..hiks

  11. Shinta says:

    kalo saya menghindari bangett nulis yang sifatnya pribadi hehehe kalo bisa yang umum aja, ngga terlalu lebay persis kata mak arin :-)

  12. inspiratif mbak, jadi ingin baca2 tulisan sendiri :)

  13. Sasono says:

    Ini yang jarang diketahui .. matur suwun ..

  14. mira_aqila says:

    Setuju mak… kadang risih juga terlalu jujur. Seperti buka aib sendiri. Hihihihi

  15. Ade Anita says:

    Setujuuuu… dan jaga perasaan pasangan kita (*ini dalam rangka gak setuju pake banget dengan ajakan antologi kisah bersama mantan)

  16. Istiadzah says:

    wah saya malah lebih suka dan nyaman menulis fiksi, mak. hehehhe. jadi kadang2 aku jadikan cerita aja itu kisahnya daripada nyata2 plek2 dibeberin. 😀

    btw, aku setuju sama poin2 yg mak arin tulis di atas! :)))

  17. anny says:

    Sebagian yang sangat privacy memang gak perl dibuka mak, setuju :)
    kalaupun ada yang harus disampaikan biar ada keterkaitan klimaks masalahnya, bisa diulas dengan bahasa samar atau diperhalus :)

  18. Lusi says:

    Sekarang memang banyak sih seperti itu di blog2. Ada yang berpendapat, masa lalu, apalagi yang tidak baik, dipendam saja. Ada yang berpendapat bagus sekali menginspirasi sekalian untuk menyembuhkan diri sendiri. Menurutku sih, kita enggak boleh egois. Yang kita kira menginspirasi bisa jadi sangat memalukan bagi keluarga. Meski itu pengalaman kita sendiri, tetap harus menanyakan perasaan keluarga. Kalau keluarga mendukung, baru jalan terus, bahkan bisa menginspirasi lebih banyak orang. Sayangnya, anak2, terutama yang masih dibawah umur tidak pernah masuk dalam daftar yang ditanyai. Siapa yang bertanggung jawab atas perasaan mereka kelak jika mereka dewasa & mengetahui bhw kehidupan pribadi keluarganya, terutama yang tidak baik, bisa diakses semua orang?

  19. Sakura21 says:

    Hal2 seperti diataslah yg membuat maju mundur menuliskan kisah… jd lebih suka menggali filosofi nya saja…
    terimakasih atas tulisannya…

  20. Susanti Dewi says:

    Oke mak, siip deh…. :) trims ya utk artikelnya,sebagai pengingat.

  21. RedCarra says:

    nice sharing Mak..

    Aku pernah kejadian juga. Dan sekarang aku mencoba lebih hati-hati. Kayak mak Isti’adzah, aku akhirnya lebih suka nulis fiktif aja. Walaupun based on true story.

    :) makasih atas pencerahannya.

  22. Emi Syofyan says:

    bener banget, mak….kadang saya juga suka agak-agak takut juga kalo kebaca, tapi saya suka samarin nama nya kalo privacy banget. sebenarnya pengen nulis banyak yg cerita tentang diri sendiri, cuma agak-agak malu-maluin rasanya. Kedepan saya ingin merubah fokus saya.

    thanks, mak sharing nya…..:)

  23. tarik nafas* tengkyu mak arin,,mengingatkan tentang ini,,

  24. E. Novia says:

    good artikel, Mak.

    Makasih untuk masukan-masukannya. ^^

  25. Betul banget mbak…..saya kira harus benar2 bisa menempatkan mana yg harus di ungkapkan ke media mana yg harus di tutup sebagai privasi…. :-)

  26. Inung says:

    thank you mbak…. (y)

  27. hana says:

    iya bener mak, anakku sekarang gitu aku tanya dulu boleh mama share atu engga 😀

  28. ima says:

    hihiii… jadi inget awal-awal nge-blog, suka curhat sana sini full of angger deh. biasa, masa-masa “kemarahan”, kadang gak sadar ada yang baca blog kita. sekarang berusaha lebih apik, fun dan berefleksi. makasih udah berbagi rambu-rambu :)

  29. rahma says:

    Setuju banget. Saya pernah baca tulisan yang seolah menguliti bangunan rumah tangganya, kita yang baca juga risih……jangankan aib kita, aib orang lain pun mestinya kita tutupi. Begitu perintah agama. he e he….kalo mak-mak galau emang lebih kacau akibatnya…:D
    Izin share ya…:)

  30. istiana says:

    bener banget nih mak, buat rambu-rambu kalo2 pengen nulis hal pribadi lagi nih. makasih banyak sharingnyaa 😀

  31. Bint@ says:

    setuju mbak.. selama ini rambu2 itu jg jd pijakan saya sih.. pilih2 teman kalau antologi kisah nyata, kalau rasanya bikin ga enak orang yg dibicarakan lbh baik ga ikut :)

  32. Agnes Bemoe says:

    Setuju! Kalau ekspose pribadinya terlalu vulgar malah sulit ditarik inspirasinya (y)

  33. grosse says:

    setuju, kadang malah g bs bdain mana yg inspiratif mana yang malu2in,,,hehe, inspiratif bgt, keren

  34. grosse says:

    setuju, kadang malah g bs bdain mana yg inspiratif mana yang malu2in,,,hehe, keren

  35. Grace says:

    Thanks Mak atas remindernya. Setuju sama poin2 yg disampaikan. Syukurlah sejauh ini suami selalu mengijinkan kalau aku nulis ttg dia dan Ubii. :)

  36. mardha says:

    setuju mba..
    senang skali jd bisa dpt rambu2 ini buat pemula sprti sy.. kdg rambu2 tsb jg sih yg msh buat sy maju mundur tuk mnuliskan pengalaman pribadi..
    ijin sy share artikelnya ya mba.. :)

  37. Gita says:

    Iya kalau menyebut nama merek memang repot.
    Bisa2 kena urusan hukum.
    Padahal kan tiap orang punya selera dan pendapatnya sendiri2 terhadap sebuah produk tertentu.

  38. Yunita Hentika Dani says:

    kadang penyesalan datangnya emang belakangan.. thanks for warning…. nice

  39. lasimin says:

    saya telah selesaikan satu buku pengetahuan populer untuk sata terbiykan secara mandiri. rencananya mau nulis kisah nyata.

  40. Divani says:

    Rambu-rambu dan tata kramanya sangat logis dan bermanfaat Bun. Memang dalam jagat online ini, walaupun peluang keterbukaan sangat lebar untuk diumbar namun kehati-hatian dalam menulis masih sangat dibutuhkan..

    Nice share bun..Salam kenal ya…

  41. Melisa says:

    Setuju banget.. Bukan hanya dalam kehidupan sehari-hari saja, dalam penerapan ilmu jurnalistik juga harus menggunakan tata krama yang sopan dan baik.

  42. terimakasih buat artikelnya.

  43. anonymous says:

    I simply want to say I’m newbie to blogging and site-building and truly savored this website. Probably I’m want to bookmark your site . You absolutely have exceptional article content. Thanks for sharing your web page.

  44. I have noticed that over the course of making a relationship with real estate homeowners, you’ll be able to come to understand that, in every real estate transaction, a commission rate is paid. Finally, FSBO sellers tend not to “save” the commission rate. Rather, they fight to win the commission simply by doing a strong agent’s work. In the process, they shell out their money and time to accomplish, as best they’re able to, the tasks of an realtor. Those duties include revealing the home via marketing, representing the home to all buyers, creating a sense of buyer emergency in order to induce an offer, making arrangement for home inspections, controlling qualification checks with the bank, supervising maintenance, and facilitating the closing of the deal.

  45. I¡¦ve read several good stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting. I wonder how a lot attempt you place to create such a fantastic informative website.

  46. Hiya, I am really glad I have found this info. Nowadays bloggers publish just about gossips and net and this is actually frustrating. A good blog with exciting content, that’s what I need. Thanks for keeping this web-site, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Cant find it.

  47. Some really nice and utilitarian information on this internet site, besides I think the design has got wonderful features.

  48. contractor says:

    I haven¡¦t checked in here for a while because I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend :)

  49. But wanna comment that you have a very decent website , I the pattern it really stands out.

  50. I have been absent for a while, but now I remember why I used to love this web site. Thanks, I will try and check back more often. How frequently you update your website?

  51. I conceive you have remarked some very interesting details , appreciate it for the post.

  52. health care says:

    I truly appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thank you again

  53. I really enjoy examining on this internet site, it has superb blog posts. “One should die proudly when it is no longer possible to live proudly.” by Friedrich Wilhelm Nietzsche.

  54. I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back in the future. All the best

  55. News says:

    Thanks, I’ve recently been searching for info approximately this subject for a long time and yours is the best I have found out so far. However, what concerning the conclusion? Are you positive in regards to the supply?

  56. News says:

    I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made good content as you did, the web will be much more useful than ever before.

  57. News says:

    I enjoy you because of all of your hard work on this web site. Gloria really likes working on investigations and it’s easy to understand why. A lot of people notice all concerning the dynamic manner you produce invaluable secrets through the blog and in addition increase response from website visitors on the subject plus our favorite girl has always been discovering a great deal. Enjoy the remaining portion of the year. You have been performing a great job.

  58. Enjoyed studying this, very good stuff, appreciate it. “Management is nothing more than motivating other people.” by Lee Iacocca.

  59. News says:

    You could certainly see your skills within the work you write. The world hopes for more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe. All the time go after your heart. “There are only two industries that refer to their customers as users.” by Edward Tufte.

  60. Fashion says:

    Thankyou for helping out, good info .

  61. News says:

    I have been browsing on-line more than 3 hours nowadays, yet I by no means found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made excellent content as you did, the internet might be much more helpful than ever before. “When you are content to be simply yourself and don’t compare or compete, everybody will respect you.” by Lao Tzu.

  62. News says:

    Rattling nice pattern and excellent articles , nothing else we require : D.

  63. News says:

    I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

  64. I went over this website and I believe you have a lot of wonderful information, saved to bookmarks (:.

  65. News says:

    Nice blog here! Also your site loads up very fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol

  66. I¡¦m no longer positive the place you’re getting your info, but great topic. I must spend some time learning much more or working out more. Thanks for magnificent information I used to be on the lookout for this information for my mission.

  67. Enjoyed reading through this, very good stuff, thankyou . “Golf isn’t a game, it’s a choice that one makes with one’s life.” by Charles Rosin.

  68. I’ll immediately snatch your rss as I can’t find your email subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Kindly let me understand in order that I could subscribe. Thanks.

  69. hi!,I really like your writing very a lot! proportion we be in contact more about your article on AOL? I require an expert on this house to resolve my problem. May be that’s you! Looking ahead to peer you.

  70. Health says:

    It’s truly a nice and useful piece of info. I’m glad that you shared this helpful information with us. Please stay us up to date like this. Thanks for sharing.

  71. Web Design says:

    I really appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thx again!

  72. Health says:

    I consider something really interesting about your weblog so I saved to favorites .

  73. Travel says:

    I do agree with all the concepts you have offered on your post. They’re really convincing and will certainly work. Nonetheless, the posts are too short for newbies. May just you please prolong them a little from subsequent time? Thanks for the post.

  74. Business says:

    It is truly a nice and useful piece of info. I am glad that you shared this useful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  75. Auto Sales says:

    I simply needed to thank you very much once more. I do not know the things that I might have worked on without these pointers contributed by you concerning such problem. It absolutely was the distressing setting in my view, but finding out the professional form you treated that took me to leap for delight. I’m just grateful for this information as well as wish you are aware of a powerful job you happen to be carrying out teaching many others through the use of your blog post. I am certain you’ve never come across all of us.

  76. I was recommended this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You’re wonderful! Thanks!

  77. I do agree with all the ideas you’ve introduced on your post. They are really convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are too short for novices. May you please lengthen them a bit from subsequent time? Thanks for the post.

  78. I have to show my thanks to you for rescuing me from this particular instance. After looking out throughout the the web and finding tricks which were not helpful, I was thinking my life was done. Living without the presence of solutions to the issues you have solved all through your short article is a crucial case, as well as those that would have badly damaged my career if I hadn’t noticed your web page. Your natural talent and kindness in touching all the things was vital. I don’t know what I would have done if I had not come upon such a point like this. I’m able to now look ahead to my future. Thanks for your time very much for this skilled and result oriented guide. I won’t be reluctant to recommend your site to anybody who desires support about this subject.

  79. You made certain good points there. I did a search on the issue and found a good number of folks will consent with your blog.

  80. Wiki Travel says:

    Hi, Neat post. There is an issue with your website in internet explorer, would check this¡K IE nonetheless is the marketplace leader and a big part of folks will omit your excellent writing due to this problem.

  81. Medical says:

    Magnificent beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how could i subscribe for a blog website? The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright clear concept

  82. Company News says:

    I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this blog. Thanks , I will try and check back more often. How frequently you update your web site?

  83. Very interesting subject , thankyou for putting up. “I am not an Athenian or a Greek, but a citizen of the world.” by Socrates.

  84. You really make it seem really easy with your presentation but I to find this topic to be actually one thing which I think I might never understand. It seems too complicated and very wide for me. I’m having a look ahead for your subsequent submit, I¡¦ll try to get the hang of it!

  85. Thanks for any other fantastic article. Where else could anybody get that type of information in such a perfect means of writing? I have a presentation next week, and I am at the search for such information.

  86. Full Report says:

    I simply need to show you that I am new to blog posting and really cherished your website. Likely I am most likely to save your blog post . You seriously have outstanding article materials. Be Grateful For it for sharing with us your main site page

  87. As a Newbie, I am continuously browsing online for articles that can be of assistance to me. Thank you

  88. Travelers says:

    Simply want to say your article is as surprising. The clarity in your post is simply spectacular and i could assume you’re an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the rewarding work.

  89. Good web site! I truly love how it is simple on my eyes and the data are well written. I’m wondering how I might be notified whenever a new post has been made. I have subscribed to your feed which must do the trick! Have a nice day!

  90. Wow, marvelous blog structure! How long have you been running a blog for? you made blogging look easy. The full look of your website is excellent, as smartly as the content material!

  91. health says:

    You made some nice points there. I did a search on the subject matter and found nearly all folks will agree with your blog.

  92. I’m extremely pleased to discover this page. I wanted to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely really liked every part of it and i also have you saved to fav to look at new stuff in your web site.

  93. her response says:

    Hullo there, just got aware of your blog page through Bing and yahoo, and discovered that it is very interesting. I’ll take pleasure in in the event you carry on such.

  94. Fashion says:

    Howdy very cool web site!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your site and take the feeds also…I am satisfied to search out so many helpful info right here in the publish, we’d like develop extra techniques on this regard, thanks for sharing.

  95. It’s actually near close to impossible to see well-advised readers on this area, in addition you come across as like you fully understand what exactly you’re revealing! Appreciation

  96. My spouse and i felt very peaceful Albert managed to carry out his reports while using the precious recommendations he acquired from your weblog. It is now and again perplexing to simply be handing out methods that some others could have been selling. And now we understand we now have the writer to give thanks to for this. All the explanations you have made, the simple blog menu, the friendships you aid to foster – it’s most remarkable, and it’s assisting our son and the family reckon that this topic is cool, which is certainly tremendously important. Many thanks for all the pieces!

  97. I intended to write you that little bit of word to say thanks a lot once again on your great principles you have shown in this article. It is certainly strangely open-handed of people like you to make unhampered what a few people might have distributed for an ebook to end up making some cash for their own end, and in particular now that you might have done it in the event you considered necessary. Those ideas in addition worked to be a good way to realize that the rest have the identical dream really like my personal own to learn way more when it comes to this problem. I think there are several more enjoyable periods in the future for individuals that looked over your website.

  98. Useful info. Lucky me I discovered your site by accident, and I am stunned why this accident didn’t took place earlier! I bookmarked it.

  99. It is actually mostly impossible to see well-aware individual on this issue, regrettably you look like you understand what you’re talking about! Thanks A Lot

  100. Genuinely useful points you have said, thank you for submitting.

  101. hud homes says:

    I’m not sure where you’re getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for excellent info I was looking for this information for my mission.

  102. Great blog here! Also your web site loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol

  103. site url says:

    Hiya there, just turned out to be conscious of your writings through Bing, and have found that it is genuinely interesting. I’ll be grateful in the event you keep up this.

  104. I¡¦m now not positive where you’re getting your information, but good topic. I must spend a while studying much more or understanding more. Thanks for excellent information I used to be on the lookout for this information for my mission.

  105. I do agree with all the concepts you have offered on your post. They’re very convincing and will certainly work. Still, the posts are very short for newbies. May just you please prolong them a little from subsequent time? Thank you for the post.

  106. Thank you for every other wonderful article. Where else may anyone get that type of information in such an ideal way of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m on the search for such information.

  107. Hello. splendid job. I did not expect this. This is a remarkable story. Thanks!

  108. Technology says:

    What i do not understood is in reality how you are no longer really much more smartly-appreciated than you might be right now. You’re very intelligent. You know therefore significantly in the case of this topic, made me for my part believe it from a lot of numerous angles. Its like men and women aren’t interested except it is something to do with Lady gaga! Your own stuffs excellent. Always care for it up!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *